english | עברית | русский

נהג חדש – מדריך נבוכים מקוצר

מדריך למשתמש חדש ברשיון נהיגה

במהלך עבודתי וכן במהלך הרצאות אותם העברתי, נתקלתי שוב ושוב בתמונה הקודרת של נהגים חדשים המחוסרים כל ידע בסיסי לגבי דרישות ותנאי פקודת התעבורה הנדרשים מהם. חוסר ידע זה הגובל בבורות גורם לנהגים החדשים מפגשים מיותרים עם נציגי משטרת התנועה ושופטי התעבורה - במאמר זה יסקרו מצבו החוקי ומעמדו של הנהג החדש לאור דיני התעבורה וזאת על מנת להאיר את הדרישות הבסיסיות הנדרשות מאוחז חדש בהגה.

  1. 1. קיבלתם רשיון נהיגה ? מזל טוב, אבל אתם לא באמת חושבים שקיבלו אותכם למשפחת הנהגים כשווים בין שווים? - אל תשגו באשליות, הביטו ברשיון הנהיגה ושימו לב שתוקפו הנו לשנתיים ימים וזאת בניגוד לרשיון נהיגה מין המניין שתוקפו לעשר שנים. אתם שואלים למה?, כי תקנה 12א' לפקודת התעבורה קובעת מפורשות ש"רשיון נהיגה לנוהג חדש, יהא תוקפו מוגבל לשנתיים" – ושנתיים אלו הנם תקופת מבחן שתקבע האם תקבלו את הרשיון הקבוע, או שתחזרו למשרד הרישוי לסיבוב חוזר.
  2. 2. השאלה ההגיונית שכל נהג חדש או נהגת חדשה אמורים לשאול עכשיו הנה, מה גורלי אם לא אעמוד במבחן ?, בעניין זה מבהירה תקנה 12א ב' לפקודת התעבורה: "רשות הרישוי תחדש את רשיונו של נוהג חדש, אולם אם הוא הורשע באחת מן העבירות המנויות בתוספת השלישית, תתנה רשות הרישוי את חידוש רשיונו בבחינות ובבדיקות שתקבע, ומשחידשה כך את רשיונו אחרי קיום תנאים שהתנתה יחולו הוראות סעיף זה כאילו הוא רישיון כאמור בסעיף קטן (א)". – אז למדנו, שאם הורשע נהג חדש בעבירות מסוימות, יאלץ לעבור בחינות ובדיקות שיקבע משרד הרישוי, דהינו בחינות שזה מבחן עיוני, התאוריה, או מבחן מעשי – ה"טסט" (או שניהם יחדיו) ובדיקות נוספות שזה ניסוח המרמז למכון הרפואי לבטיחות בדרכים שברחוב הארבעה בתל אביב.
  3. 3. טוב, אז מה עבירות ?, לשם כן נעיין בתוספת השלישית לפקודת התעבורה, והיא מכילה את הרשימה הבאה:
    1. (1). עבירה לפי סעיפים 10, 43, 44 או 65 לפקודה זו.
    2. (2).עבירה לפי תקנה 22 לתקנות התעבורה, תשכ"א-1961, לגבי אי-ציות נוהג רכב לרמזור ואי-מתן זכות קדימה, עבירה לפי תקנות 26(2), 47, 54 או 57 לתקנות האמורות, ועבירה לפי תקנה 144 לתקנות האמורות לגבי אי-הודעה על תאונת דרכים או אי-הגשת עזרה לנפגע בתאונת דרכים.
    3. (3). עבירה לפי פקודה זו או התקנות לפיה אשר גרמה לתאונת דרכים שבה נפגע אדם.
    4. (4).עבירה שבית המשפט גזר על מי שעבר אותה פסילה בפועל מהחזיק ברשיון נהיגה לתקופה של שלושה חדשים או יותר".

    בגדול, הנהגים החדשים נדרשים להיזהר הכביש מכל עבירה חמורה כגון:

    1. 1. נהיגה ללא רשיון נהיגה התקף לסוג כלי הרכב בו נוהגים.
    2. 2.מסירת הרכב לידי נהג בלתי מורשה.
    3. 3.עבירות פליליות – פשע, תוך שימוש ברכב.
    4. 4.עבירת אי ציות לרמזור אדום.
    5. 5.עבירת אי מתן זכות קדימה.
    6. 6.נהיגה בהשפעת סמים ומשקאות משכרים.
    7. 7.נהיגה תוך כדי עקיפה מסוכנת.
    8. 8.עבירת מהירות – כל עבירת מהירות, (גם כזו שמקבלים בגינה קנס של 250 ₪).
    9. 9.עבירת מעבר מסילת רכבת בניגוד לחוק.
    10. 10.עבירת אי הודעה על תאונת דרכים או עזרה לפצוע.
    11. 11.עבירה של גרימת תאונת דרכים בה נפצע אדם.

    לרשימה זו יש להוסיף כמובן, גרימת תאונת דרכים שבה נפגע אדם וכן פסילה לתקופה בת 3 חודשים או למעלה מכך, בעקבות כל הרשעה.

    כך שהרשימה אינה סגורה ולמעשה תלויה גם בחומרת הענישה בכל עברה נוספת שבגינה עומדים לדי ן- גם אם אינה ברשימה. והתוצאה, כאמור מעל - אי חידוש רשיון הנהיגה עם תום השנתיים.

  4. 4.דרישת הליווי – היום ומחר.
  5. על פי סעיף 12א1ב לפקודת התעבורה, "לא ינהג נוהג חדש ברכב מנועי, למעט אופנוע, טרקטור וטרקטורון, בשלושת החודשים הראשונים מיום שניתן לו רשיון נהיגה, אלא אם כן יושב, במושב שלצדו, מלווה". – דהינו אם אתם רוצים לנהוג 3 חודשים מיום קבלת הרשיון, אז רק עם מלווה לצידכם.

    אגב, למען הסר ספק זה שיש לכם רשיון לאופנוע יותר מ- 3 חודשים ואתם רואים עצמכם בעניכם, נהגים ותיקים, לא משנה דבר ועדין יש חובת ליווי, כמו כן המלווה אמור לשבת לצידכם (לא מאחורה) – אז אל תיטעו ותפלו בפח, מקפידים על כך, הן השוטרים והן השופטים.

    אבל, אתם בטח תוהים, מי זה מלווה?, על כך החוק ברור ביותר, תקנה 12א1א לתקנות התעבורה קובעת, "בסעיף זה, "מלווה" – מי שמלאו לו 24 שנים או מי שבידו רישיון להוראת נהיגה לפי סעיף 16 אף אם טרם מלאו לו 24 שנים, אשר בידו רישיון נהיגה בר-תוקף לאותו סוג רכב חמש שנים לפחות, וכן מי שמלאו לו שלושים שנים אשר בידו רישיון נהיגה כאמור שלוש שנים לפחות, ואולם אדם לא ייחשב מלווה לענין סעיף זה בעת היותו שיכור ...".

    ראוי לציון, שליווי אינו אמור להחשב כטורח, בעיני כותב שורות אלא, הליווי הוא חלק בלתי נפרד מלימוד הנהיגה וזאת בתנאי שמתיחסים לתקופה זו בכבוד הראוי לה, תוך שיתוף פעולה בין הנהגים החדשים למלווים, רצון ללמוד ולהכיר את המצב מצד שני הצדדים באופן חיובי, מתן חיזוקים חיובים וביקורת בונה מצד המלווה, הסבר מקדים למצבים בעיתיים, אל מול הבנה של הנהג החדש שיש מה ללמוד מנהג ותיק ומנוסה, תוך תכנון משותף של כל נסיעה, הנושאים שיטופלו בה (מהקל אל הקשה) וביצוע שיחת סיכום להסקת מסקנות בסיום הנהיגה.

    עוד לציין כי ועדת יצחקי, שדנה בין היתר בנושא, המליצה להאריך את תקופת הליווי ל-6 חודשים ולחייב בתוכנית לימוד תוך כדי ליווי על מנת לאפשר את קבלת הרשיון עם תום התקופה – ההמלצות התקבלו ע"י שר התחבורה וממתינות לישום, במסגרת התוכנית לרשיון נהיגה מדורג (ראה בנושא מאמרי "נהגים חדשים – מחשבה חדשה").

  6. 5.הגבלה על מספר הנוסעים – אתם לא נהגי הסעות.
  7. לאור סעיף 12א2 לפקודת התעבורה, "נוהג חדש שטרם מלאו לו 21 שנים וחלפה לגביו התקופה שבה חלה עליו חובת הליווי האמורה בסעיף 12א1, לא יסיע ברכב מנועי יותר משני נוסעים עד שימלאו לו 21 שנים, אלא אם כן יושב לידו מי שכשיר להיות מלווה". – ישר ולעניין, עד גיל 21 שנה, כל עוד אתם נהגים חדשים (כל השנתיים), אסור להסיע יותר מ2 נוסעים ללא מלווה.

לסיכום: לא קל להיות נהג חדש, אבל יש להתיחס לתקופה זו כתקופת לימוד, כהמשך ישיר ללימודי הנהיגה טרם קבלת הרשיון, לנהוג בזהירות, על פי החוק, להישתדל לא לעבור עבירות כלל, אבל ליתן דגש שבשעת הצורך יש להתייעץ עם עורך דין לתעבורה, לגבי דרך הפעולה וזאת על מנת למנוע הפתעות בלתי נעימות ממשרד הרישוי.

הערה: מדובר במאמר כללי, שאינו מהווה תחליף ללשון החוק (וראה לעניין זה פקודת התעבורה ותקנות התעבורה), המאמר אינו מהווה חוות דעת משפטית ואינו משמש תחליף לייעוץ משפטי.

חדשות משפטיות

  • פסק דין חדש
כתובתנו:
שד' לישנסקי 27 ראשל"צ
טלפון:
03-9413381
פקס:
03-9413384

יצירת קשר

שלחו הודעה ונחזור אליך בהקדם.




Designed by: Miss Ferret